Tovade tofflor


Det finns inget som värmer fötterna så skönt som tovade tofflor nu när vi äntligen fått vinter.

Jag började med att klippa ut en mall i detta fall av ett liggunderlag. Ca 3 cm större än foten.
Sedan mäter jag upp ullen i två lika delar. Ca 70-75 gram per toffel. Här använder jag två olika färger.
Därefter lägger jag ut hälften av ullen ,korsvis runt mallen och tovar ihop det med varmt vatten och såpa tills det har krympt ihop runt mallen. Jag använder bubbelplast att gnugga med och pinnjalusi att rulla arbetet i





Därefter läggs resterande ull på och tovas in även den.  Man får ta i ganska hårt. Rulla och knåda tills allt har fäst runt mallen.




När den inte går att krympa mer klipper man upp ca 10 cm från nederkanten. I detta fall
Klippte jag en spiral som jag sedan tovar ihop och fäster vid kanten.



Sedan tar man ut mallen och fortsätter bearbeta och gnugga, gärna på foten tills den fått rätt form. Det går åt ca 140-150.gram till ett par vuxentofflor.






Skickat från min iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar